Kisah Handphone Aku

Posted by ArqamIsmail | Wednesday, April 30, 2008 | | 8 comments »

Handphone sekarang bukan lagi lambang orang kaya macam dulu. Sekarang ni 1 keperluan. Semua orang wajib ada. Kalu takde, tak lengkap hidup di zaman teknologi ni beb. Sekarang ni boleh kata budak-budak sekolah rendah pun ade HP kan? Pernah gak aku tengok budak-budak sekolah rendah beli HP sendiri kat kedai. Memang kaya. Heheheh.

Sebut pasal benda alah ni, mesti korang pun ada kisah korang atau kenangan ngan HP ni. Macam aku. Macam2 kenangan aku ader. Kat sini aku nak share sikit pasal kisah HP aku.

Handphone Pertama

Aku start pakai HP masa awal 2001. Masa tu nak masuk form 4. Aku kumpul duit sendiri tu. Hahaha. Semangat giler nak pakai HP. Aku masa tu beli Ericson T10.



Naper aku beli HP ni? Sebab HP ni comel & tengah naik masa tu. Ala, bukan beli baru pun. 2nd hand jer. Kira masa ni pas dapat HP aku belagak ngan kawan-kawan aku r. Dikalangan kawan-kawan aku, aku orang 1st masa tu ada HP.

Handphone Kedua



Pas 2 bulan wat part-time as a promoter kat sebuah pasaraya pada hujung 2001, dapat gak aku beli HP idaman aku ni. Nokia 3310. Masa tu dah kira gempak r bagi sesapa yang ada Nokia 3310 ni. Canggih. Ada picture message, bole compose ringtone, boleh wat blink message, flash message dan etc. Pendek kata memang puas ati. Heheheh.

Handphone Ketiga

Nasib aku malang. Apa dosa aku, aku pun tak tahu. Nokia 3310 yang canggih tu rosak. Sedih sangat. Oleah sebab dah biasa ada HP, hidup jadik tak tenang, terus aku rembat Nokia 3210. 3 bulan kumpul duit tu.



Next, ada kawan aku berkenan ngan HP ni. Aku jual kat dia, then beli balik Nokia 3310. Nape? Dah memang fav aku nak wat caner.

Handphone Keempat

Aku pakai Nokia 3310 tu sampai diploma. Masuk sem 2, aku tuka HP. Jatuh cinta plak kat Nokia 3200. Cinta pandang pertama beb. Lagipun, HP tu ada radio, lagi la menguatkan lagi alasan aku nak tukar HP. Heheheh.



Handphone Kelima

Masuk sem 3, berkenan plak kat Nokia 3660. Pas merisik, aku nampak macam aku mampu, aku tak fikir panjang. Lepas hantar rombongan, aku terus "kahwin" ngan Nokia 3660 ni. Heheheh. Nokia 3200 tu dah trade in dah.



Alasan kali ni? Sebab HP ni pakai Operating System (OS) Symbian. So, maknanyer aku boleh tambah software per yang kurang.

Handphone Keenam

Lepas pakai dalam beberapa bulan (sowi, tak ingat), aku ubah firmware HP tu. Memula OK jer. Pas 2-3 kali wat ejas, meninggal pulak. Menduda la aku. Huhuh. Masa tu nasib baik ada Nokia 3310. Kalu tak, memang tak bergiat dah dalam bidang HP ni. Heehehe.



Pas 3 bulan, tak tahan punya pasal, aku pun angkat la Nokia N-Gage QD. Memang masa tu baru keluar. Memang bergetah beb. Err...Jangan salah faham. Bergetah tu pasal memang ada getah kat tepi HP tu. Supaya grip masa main game.

Memang puas ati HP ni. Message best gle. Game pun banyak Sound pun kuat.

Handphone Ketujuh



Sebelum grad, aku tolak N-Gage kat abang kawan aku. Kali ni aku bercinta plak ngan Nokia 3230. HP ni semua ada. Infrared, GPRS, kamera, radio, Bluetooth. Tapi sayang, bentuk dia kurang lawa.

Handphone Kelapan



Sekarang aku dah masuk degree. Hujung sem, ada plak duit lebih. Tetiba ringan plak tangan, nak beli Nokia N-Gage daripada kawan aku. Aku pun takde alasan yang kukuh masa tu.

Pas 5 bulan, baru aku paham. Rupanya Nokia 3230 dah nak sampai masanya bersara. Then, aku pun terus setia ngan Nokia N-Gage.

Handphone Kesembilan

Mungkin sebab dab bosan asyik pakai HP Symbian OS (Nokia 3660, N-Gage QD, N-Gage, 3230), aku pun beralih kepada O2 XDA II Mini. PDA Phone ni model lama dah. Aku angkat yang 2nd hand jer. Aku memang dah lama aim PDA ni.



Model ni bagus. Sebab banyak meneriman anugerah. Bukan setakat design cun, function pun power. PDA ni dilengkapi OS Windows Mobile. Banyak software boleh tambah. Aku letak macam-macam yang berkait ngan study. Puas ati.

Handphone Kesepuluh



Aku tolak O2 XDA II Mini kat kawan aku, then rembat O2 Atom Exec. Yang ni kecik sikit daripada XDA Mini tu. Smart. Tapi yang aku tak suka sebab casing dia macam bergetah. Ala, macam HP Motorola. Aku pakai kejap jer model ni.

Handphone Kesebelas



Pas tolak O2 Atom Exec tu, aku beli plak O2 Atom Life. Model ni aku paling puas hati. Semua ada. 90% Perfect. Ada 3G, HSDPA, Bluetooth, infrared, high speed processor, WiFi, support High Capacity memory card. Wat masa ni support sehingga 16GB. Aku pakai model ni la sekarang ni. Buat masa ni tak berminat kat model lain lagi. Ini yang paling best wat masa ni.

*******
Tujuan utama aku tukar-tukar handphone bukan untuk bergaya semata-mata. Aku nak belajar pasal software. Sebab aku memang minat giler bidang ni.

Kalau pasal PDA aku, dah berpuluh kali aku modified firmware. Belajar macamana nak ubag coding dengan hanya guna HEX. Memang best. Jadi, apa saja tujuan korang tukar-tukar HP, terpulang la. Yang penting puas hati.



8 comments

  1. KeL@T // May 2, 2008 at 9:28 AM  

    perrggghhhh... dasat bro... hehehe... jum kita tuko nakkk??? ngeh ngeh ngeh...

  2. nanonano // May 2, 2008 at 10:33 AM  

    giler byk enset die tukau..
    huhu
    kiter harap enset ilang,
    baru reti nk tukau baru,
    huhu

  3. ArqamIsmail // May 2, 2008 at 2:47 PM  

    ala, nak blaja. xper kn? heheh. jom tukau nk kelat? nanonano xnak beli baru ker? hehehe

  4. Unknown // May 3, 2008 at 6:47 PM  

    pasni jual kat aku la....

  5. ArqamIsmail // May 3, 2008 at 7:46 PM  

    naper? bekenan ker?

  6. ♥نعمة السعده اسماعيل‎ ♥ // May 3, 2008 at 9:29 PM  

    olo...dh ada nset canggey bkn reti dh nk sms...hrp je ada stylus ni....tp mmg batak giler ah tgk nset ke11 ni...maklum la...mampu tgk jek :D

  7. Ahmad Syarif // May 9, 2008 at 4:22 PM  

    perghh..banyak giler henset ko.aku kalau pakai satu2 henset tu, tahan 2-3 tahun..

  8. ArqamIsmail // May 9, 2008 at 6:38 PM  

    aku ni cepat bosan kalu bab hanset ni. nak kata duit byk xde r. sbb main trade in jer. hahahha