Minyak : Lu Pikir La Sendiri

Posted by ArqamIsmail | Tuesday, June 10, 2008 | , | 8 comments »

Harga minyak naik lagi? Aduh, aku yang sedang belajar ni pun rasa efek dia. Kalu parents aku & kawan2 aku yang dah dah keje caner la pulak kan?

Pehal la minyak asek naik jer? Cuba korang fikir. Sejak negara kita bertukar PM, minyak asek NAIK jer. Aku cukup bengang. Bila minyak naik, for sure harga barang naik (bn).... Tapi gaji xnaik...

Yang aku rasa paling bodoh, bila kerajaan nak naikkan harga minyak, tapi tak bagi peniaga naikkan harga barang. Apa ke bodoh sangat? Bila minyak naik, kos pengangkutan, pengurusan untuk sesuatu operasi perniagaan sudah tentu meningkat.

Aku pernah berbincang pasal topik ni dengan saudara-mara aku (ada antaranya mahasiswa, professor dan pensyarah universiti), rata mereka berpendapat, kerajaan tak mampu uruskan kewangan dengan baik.

Bila diorang tak wat keje elok2, kita sebagai rakyat menjadi mangsa.

Yang lagi bengangnyer, minyak naik, barang naik, taraf hidup pun terus meningkat...Tapi, gaji tak naik, pinjaman untuk student pun sama jer....

Kat bawah ni ada gambar perbandingan harga minyak... Negara kita pun pengeluar minyak. Bak kata Nabil (Raja Lawak), "Lu Pikir La Sendiri"...

8 comments

  1. ♥نعمة السعده اسماعيل‎ ♥ // June 10, 2008 at 3:23 PM  

    erm,,,,betul tu.... sgt terasa...isi minyak motor full tank dh rm12...naiik 2kali ganda,,, ha... puas la hati sape yg pangkah 'mereka'

    hhahahahah

  2. Aida Zahrol // June 10, 2008 at 5:17 PM  

    gila mahal kan? teringat dulu kalo minyak motor stakat rm5 jew kot...

    cane nak beli kete neh... :|

  3. ArqamIsmail // June 10, 2008 at 9:47 PM  

    @naematul : tol, padan muka kepada sesapa yg still pangkah "mereka"

    @salisa a.k.a aida : Naik beskal jer...
    hahaha

  4. Aida Zahrol // June 11, 2008 at 11:04 AM  

    nek beskal eyh? tp kalo nak gi kltn penat ah nek beskal :P

    awak...rasa nak pindah duk kltn ah...bosan gyle duk bandar :(

  5. ArqamIsmail // June 11, 2008 at 10:20 PM  

    @Aida - nk g kltn watper? hahahah.... jom pindah dok sbelah umah sy...hahha

  6. RinG // June 12, 2008 at 3:39 PM  

    aku nk pindah venezuela tros lah! haha

  7. ArqamIsmail // June 12, 2008 at 5:00 PM  

    pindah la....jgn lupa ajak aku....

  8. Aida Zahrol // June 13, 2008 at 9:11 AM  

    salah eja nama kita eyh? salisE la...huhu

    mau gi kltn duk sana keje sana sume...penat dah duk bandar bnyk bangunan tinggi2 ni...

    umah sblh kosong kew?